Länsstämma för Naturskyddsföreningen i Bohuslän sker

Lördag 13 april på Bohusläns museum, Uddevalla.

Program:

Kl. 10.15 fika inne i restaurangen.

Kl. 11.00 föredrag om Preem med Inge Löfgren, vice ordförande.

Cirka kl. 12.30 börjar årsmötet (brukar ta ca 1 timme).

Kl. 14 har vi gemensam lunch.

Preems raffinaderi i Lysekil
Sveriges i särklass mest miljöfarliga verksamhet. Kommer råoljan att minska och hur går övergången till biobränslen? Vad händer med de stora luftföroreningarna i form av svavel, kväveoxider, kvicksilver, kolväten, sot och stoft m.m.

Årsmötet:
Utöver att gå igenom vad vi gjort under 2023 ska vi välja styrelse, revisorer och valberedare för 2024.

Vi kommer även berätta vad sittande styrelse har för planer inför 2024–2025.

För att rösta på stämman ska man vara utsedd som ombud av sin krets. Göteborg har rätt till 6 ombud, Partille, Kungälv, Härryda, Mölndal,  Uddevalla och Lerum 5 st och resterande kretsar 4 st. Även du som inte har rösträtt är hjärtligt välkommen.

Sprid detta till alla du tror kan vara intresserade i din krets.

Länk till anmälan:

Stämmohandlingar:

Dagordning Länsstämma 2024 förslag

Förvaltningsberättelse NiB 2023

Verksamhetsberättelse Naturskyddsföreningen Bohuslän 2023

En länsstämma är alltid ett bra tillfälle att besöka ett intressant ställe samtidigt som man håller stämma. Även ett tillfälle att diskutera saker och ting med andra medlemmar.

Naturskyddsföreningen i Bohuslän satsar på strandskyddet och naturreservat.

Naturskyddsföreningen i Bohuslän har drygt 27 000 medlemmar.

Man kan konstatera att föreningens arbete med att bevaka att strandskyddet efterlevs och olagligt byggande i strandzonen förhindras blir alltmer framgångsrikt. Flera stora ärenden är under uppsegling i Bohusläns skärgård och arbetet med att bevaka det kinesiska projektet med att bygga en containerhamn i Lysekil kommer att fortsätta även om frågan för närvarande är vilande.

Raffinaderiet i Lysekil och deras förestående stora utsläpp är en viktig fråga både för länsförbundet och riks.

Framgång har föreningen även fått när det gäller ifrågasättandet av den stora bergtäkten i Ävja, Sotenäs.

Kollektivtrafiken i Bohuslän är ett annat ämne som bevakats under året. Det råder stort missnöje med Västtrafiks bristfälliga planering av det finmaskiga bussnätet och föreningen kommer därför att engagera sig aktivt för att bidra till att öka det kollektiva resandet.

Länsstyrelsens arbete med att försöka bevara och återställa de viktiga ålgräsängarna i Bohuslän noterar föreningen med tillfredsställelse. Dessa uppväxtområden för fiskyngel är oerhört viktiga för att bestånden av olika fiskarter i skärgården skall kunna återhämta sig.

För ytterligare information kontakta gärna

Boel Lanne, ordförande

Vårt regionkansli
Vill du se mer aktiviteter eller kanske träffa aktiva medlemmar ifrån andra delar i Västra Götaland och Halland?
Läs då mer på vårt regionkanslis hemsida. Kansliets roll är att stödja länsförbund och kretsar för att få till mer aktivitet och ett ökat samarbete i regionen. Varje år anordnas minst en kretsträff. Kansliet har för närvarande en person anställd.

Kontakta kansliet:
E-post: kansli.vast@naturskyddsforeningen.se